חינוך ועידוד לעצמאות ומסוגלות עצמית בקרב ילדים

חינוך ועידוד לעצמאות ומסוגלות עצמית בקרב ילדים

באדיבות חן ברזילאי מדריכת הורים ויועצת למותג NUK

כשמדובר בהקניית עצמאות ומסוגלות עצמית בקרב ילדים, חשוב לדעת שלכל ילד ארבעה צרכים
עיקריים. צרכים שאם אנחנו כהורים נמלא אותם, לא רק שנחזק את העצמי הפנימי של ילדינו אלא
נקנה להם ביטחון ונעזור להם להרגיש חיוניים, משמעותיים וחלק ממשהו גדול יותר.
ארבעת הצרכים הם:
אוטונומיה- היכולת לקבל החלטות. "החלטות שחשובות לי )לילד( וההרגשה שמתייחסים לדעתי"
מסוגלות- היכולת לעשות. עצמאות לעשות כל דבר. "אני מסוגל מבלי שינסו לשנות או לעזור לי".
נראות- "שיראו אותי ואת הצרכים הרגשיים שלי, הצרכים שאני לא בהכרח יודע להגיד".
הקשבה- "תקשיבו לי, למה שאני אומר בקול רם ומה שאני לא בהכרח אומר".

איך מייצרים מסוגלות בקרב הילדים שלנו ומאיזה גיל? 
מסוגלות עצמית היא המפתח ליכולת ההתמודדות שלנו, האמונה שאני מסוגל. הגורם החשוב ביותר
בבניית תחושת מסוגלות עצמית בקרב ילדים הוא התנסות והישגים.
מסוגלות נבנית מגיל צעיר, כאשר הבייבי מנסה לזחול לכדור לדוגמא, להכניס מוצץ לפה לבד, להרגיש
ולטעום את האוכל עם הידיים או לשתות לבד מהבקבוק שלו. כל דבר שהילד שלנו יכול לעשות לבד,
פשוט מומלץ לתת לו לעשות זאת. במידה ולא נאפשר את העצמאות לילדינו מגיל צעיר, התרגול
בהמשך יהיה קשה יותר.

אז איך עושים זאת? מאפשרים להם לעשות דברים בעצמם! 
בואו ניקח לדוגמא את השלב בו התינוק שלנו עובר מטעימות למזון מוצק. כשנמצאים בשלב המזון
הטחון, הם אומנם עדיין צריכים את עזרתנו, אבל מומלץ כבר בשלב הזה, לאפשר להם לאכול
במקביל עם כפית בעצמם. התרגול וההיכרות עם הכפית, כאשר הם מכניסים את הכפית לפה לבד,
עובדים על היכולת שלהם לקשר בין העין לפה, פעולה שתסייע להם רבות בהמשך הדרך.
כך גם לגבי כוסות שתיה או בקבוקי שתיה. כשאנחנו, ההורים, רוצים להציע להם מים, אם הם
מסמנים עם הראש שהם רוצים, ניקח את הידיים הקטנות שלהם, שיחזיקו את הבקבוק או הכוס המתאימה, ונעזור להם לקרב לפה ולשתות. קיימות בשוק גם כוסות מיוחדות לפעוטות, שעשויות
להקל עוד יותר את המעבר. כוס שניתן לשתות ממנה מכל הצדדים של שפת הכוס, ממש כמו מכוס רגילה. היתרון הגדול והחשוב הוא, שכוסות אלו הן ללא נזילות. גם אם הילד ירים גבוה מדי את הכוס, המים לא יישפכו, היות ויש להן דיסק סיליקון אוטם מבפנים ורק כשהילדים מוצצים את קצה הכוס, השסתום הדק נפתח והם
מסוגלים לשתות ממש כמו מכוס של גדולים.
ברור שבהתחלה הם יתקשו, אבל ככל שנתרגל איתם ונאפשר להם להתנסות במוטוריקה הזאת, הם יבינו מהר יותר כיצד לשתות ולאכול לבד. אם אנחנו ניקח ״שליטה״ ונמשיך להאכיל אותם, מסיבות לגמרי מובנות כמו לדעת כמה הם אכלו, או לחשוש שיתלכלכו וכד', הם יבינו שככה זה עובד, שאנחנו מאכילים אותם ואנחנו מביאים להם ואנחנו עושים עבורם הכל. לכן, יש לזכור את חשיבות הלמידה לחינוך, עידוד לעצמאות ולמסוגלות ומדוע היא כה רלוונטית לכל שלב בהתפתחות שלהם. פשוט אפשרו להם לעשות דברים בעצמם. ככל שהם יידעו לעשות יותר דברים לבד, ככל שהם יסתדרו יותר לבד, הם יסמכו על עצמם יותר, יקבלו יותר ביטחון וירגישו משמעותיים יותר.